מחסני תאורה

אחד התחומים החשובים באמת הוא ההתייעלות האנרגטית בכלל ותחום התאורה בפרט. ראשי הערים והמועצות מוזמנים לקחת את התחום ולהעיף אותו קדימה...

ככל שמועד הבחירות לרשויות המקומיות מתקרב, כך נראה יותר ויותר עיריות המשקיעות הון בשיפור התפאורה של העיר כדי לשפר את סיכויי היבחרם של ראשיהן. זה כולל גינות, מדרכות, מעברי חצייה, מועדונים ומה לא. לא יזיק לזרוק לחלל האוויר גם מושגים כמו ערים חכמות, פינוי אשפה חכם, ניהול בשלט רחוק של מתחמי חנייה וחיישנים ועוד.

אחד התחומים החשובים באמת הוא ההתייעלות האנרגטית בכלל ותחום התאורה בפרט. ראשי הערים והמועצות מוזמנים לקחת את התחום ולהעיף אותו קדימה. עסקי התאורה מול הגופים המוסדיים מרוכזים כיום באמצעות חמש חברות מובילות: געש, ש.מ. יוניברס, שייטניץ לירד, סיטי לייט וח.י פתרונות חכמים.

"אנחנו מתמקדים בשוק המוסדי (רשויות מקומיות כמו אריאל, ממשלה וצבא) ובתחום העסקי (בתי מלון, מפעלים, בתי חולים). אנחנו לא פועלים במגזר הפרטי. לבד מתחום התאורה נכנסנו לתחום ניהול הערים החכמות", אומר לי אמיר שכטרמן, מנכ"ל ח.י פתרונות חכמים.

שכטרמן מעוניין לחלוק איתי את הניסיון העצום שצבר בתחום ולספק את תובנותיו. קבוצת ח.י נשלטת על ידי יוסף סרודי באמצעות תשע חברות בת, ופועלת בתחומים שונים: ח.י אלקטרוניקה, בסט מובייל למכירת מוצרי סלולר, ח.י רכיבים, חברת סולגל לייצור פאנלים סולריים בשוק הפרטי ועוד.

"היום כבר ברור שתאורת לד חסכונית הרבה יותר מתאורה רגילה, נוחה יותר מבחינת תחזוקה, עשויה לצמצם את תאונות הדרכים בעיקר בשעות הלילה, ותקופת ההחזר של ההשקעה קצרה יחסית. חשוב שיביאו בחשבון לא רק את המחיר אלא גם את האיכות", מוסיף שכטרמן.

על אילו סכומי חסכון אתה מדבר?

"כסף גדול, יותר מ־250 מיליון שקל בשנה. בישראל 1.1 מיליון גופי תאורה הפזורים ברשויות המקומיות ובכבישים שבאחריות החברה הלאומית לדרכים. הם דולקים 365 ימים בשנה, 11 שעות ביממה בממוצע. הרשויות משלמות לתאורת הרחוב 470 מיליון שקל. תאורת לד חוסכת 55% מההוצאה, 264 מיליון שקל בשנה, ואני מדבר על תאורת רחוב בלבד. בתאורת פנים, הכוללת בתים, בתי ספר, חניונים ועוד, ההשקעה מחזירה את עצמה בפחות משנתיים. הרשויות יכולות במאמץ לא גדול לשנות את סגנון התאורה ולממן את ההשקעה בחיסכון העתידי בהוצאה לחשמל".

איך שינוי טכניקת התאורה יכול להפחית את תאונות הדרכים?

"החברה הלאומית לדרכים ומשרד השיכון יודעים את זה, ולכן שלא במקרה הם מקפידים להתקין תאורת לד איכותית ובסטנדרט גבוה. תאורת הלד הבהירה מסייעת לנהגים יותר מתאורה כרגילה. התמרורים ברורים יותר, מעברי החצייה נצפים טוב יותר, ומרחב הנסיעה חד יותר. נתיבי ישראל בררנית מאוד. חברות המשתתפות במכרזים חייבות לעמוד במפרט טכני מוקפד, ורק חמש חברות עברו אותו. עדיף להשקיע בחברות איכותיות עם ציוד מוקפד, ולא להסתפק בייבוא ציוד תאורה זול אבל לא איכותי מהמזרח".

מה הקשר בין סוג התאורה לאיכות הסביבה?

"ישראל חתומה על האמנה לצמצום פליטת גזי חממה. אחד המהלכים הפשוטים לצמצום התופעה הוא החלפת תאורת הדרכים והיישובים בתאורת הלד החסכונית. זה יצמצם באופן ניכר את צריכת האנרגיה המזהמת לייצור החשמל. פחות שימוש בתחנות כוח ופחות זיהום אוויר. היום כולם כבר מבינים את חשיבות המעבר לתאורה חלופית וחסכונית. אני אומר לידידי מקרב ראשי הרשויות שהם חייבים להפנים שלא רק המחיר קובע, אלא גם האיכות והתחזוקה. לאורך זמן החיסכון המשמעותי נמצא במוצר איכותי וטוב".

 

הכתבה התפרסמה באתר "מעריב"